Äggmuffins

Ungefärliga mängder äggsmet, ost, svarta oliver och kallrökt lax.

Äggmuffins i olika former är praktisk och lättsmält ultralopps-mat. Vi gillar att göra dem extra salta eftersom man lätt får starkt saltsug ett par timmar in i långa lopp. Man kan variera innehållet beroende på vad man tycker om och också utifrån vilka kostpreferenser man har. Dock behöver man tåla och vilja äta ägg, vilket säger sig självt :)

Basen är ägg som man vispar upp, gärna tillsammans med en klick smält smör, lite smält kokosfett eller olivolja för att öka mängden fett. Krydda äggsmeten med salt, peppar, någon örtkrydda (exempelvis oregano eller färsk basilika), och kanske lite curry och paprikapulver.

Sen tillsätter man olika typer av fyllning. Tycker man att det blir för mastigt kan man med fördel ha i lite kokt ris eller smulade riskakor som gör att konsistensen blir mer luftig. 

Grädda i ca 200 grader i ungefär 10 minuter. Tiden beror väldigt mycket på ugnen så man får hålla koll på dem och vara snabb med att ta ut dem när de börjar få färg och börjat pösa upp lite. 

Man bör nog fylla formarna lite mindre än så här, det är lätt att de pöser över.

Några varianter som vi testat och gillar

Lax

Rökt lax i bitar, urkärnade svarta kalamata-oliver och lagrad prästost i bitar eller riven. 

 

Vegetarisk pizza

Soltorkade tomater, basilika och oregano, fetaost i bitar.

 

Spenat och zucchini

Färska spenatblad, färsk basilika, hackad och stekt zucchini, lök och vitlök.

Precis när man tagit ut äggmuffinsen ur ugnen så är de lite på rymmen ;) När de svalnar sjunker de ihop till mer normal form.