Periodisk fasta

Månadens kosttema i "10 månader mot 10 mil"

Vad är egentligen periodisk fasta? Och varför pysslar många ultralöpare med det här? 

Det finns en lång tradition av periodisk fasta inom kroppsbyggarkretsar. Att späka sig delar av dagen och sen äta mycket på en gång verkar vara en metod som många kropssbyggare tror leder till mer muskelmassa, samtidigt som man håller mängden kroppsfett på en låg nivå. Men hur kan det vara till hjälp för oss ultralöpare? 

http://www.jonasbergqvist.se/periodisk-fasta


Vad är periodisk fasta?

Definitionen nedan kommer från Styrkelabbet.se och en artikel av Daniel Richter om periodisk fasta. Läs gärna hela artikeln även om den såklart är riktad till den som styrketränar.

Precis som namnet antyder så innebär periodisk fasta att du fastar i kortare perioder. Det kan handla om att fasta i allt från några timmar upp till flera dagar i rad. Det finns numera ett par vedertagna ”metoder” för fastande, och klassiska varianter är:

  • Fasta varannan dag
  • Äta som vanligt, men fasta 24 h vid ett eller två tillfällen i veckan
  • Fasta olika tidsperioder under ett dygn (till exempel under 16 h, 18 h eller 20 h) och ät under resten

IMG_8510.JPG