Lär dig stå emot impulser

Månadens ultratema i "10 månader mot 10 mil"

Att stå emot impulser är en av de allra största svårigheterna och utmaningarna vi möter i livet. På riktigt! Oavsett om impulsen handlar om att ta en kaka till eller om den handlar om att bryta ett ultralopp så är det här något vi behöver lära oss att hantera. Vissa faktorer gör lättare att falla för frestelsen — står kakorna precis framför näsan på dig och doftar ljuvligt så är det svårare att motstå dem. Av samma anledning är det svårare att stå emot impulsen att bryta ett lopp när man kommer in till en bemannad kontrollstation. Det är så skönt, mysigt och underbart inne på stationen att man aldrig vill ge sig av därifrån. Det är varmt, det finns massor med olika saker att äta och dricka, kanske är någon man känner där och kanske sätter man sig ner en ytterst liten stund. Men att lockas till att ge sig själv en försmak av hur det känns att sluta springa kan vara ödesdigert.

Frestelser du utsätts för i vardagen är ypperlig träning inför kommande ultrautmaningar

Till vardags är våra hjärnor oftast ganska pigga och har vi bara någorlunda närvaro i nuet så är chansen stor att vi lyckas hålla oss ifrån att ta den där extra kakan. Är vi däremot utsatta för någon typ av stress — det är mycket på jobbet, lite extra trassel hemma, ingen frukost i magen och vi har sovit dåligt — så är risken större att vi inte orkar stå emot.

Under ett ultralopp är vi utsatta för en konstant stress av alla de slag. Inte nog med att vi ska försöka springa jättelångt, vi får dessutom inte i oss tillräckligt med energi, har inte sovit på hela natten (för vi har ju sprungit!) och vi har redan gått igenom ett antal psykiska svackor fyllda av tvivel, meningslöshet och ångest. I tillägg till detta har vi ont på alla möjliga ställen, behöver konstant uppsöka en lämplig buske för att kissa och dessutom så har det börjat regna också! Det är ganska lätt att räkna ut att hjärnan vid det här laget är i ett eländigt skick och förmågan till att använda ren viljestyrka för att stå emot impulsen att bryta loppet är ungefär lika med noll. En trött och stressad hjärna har svårt att säga nej till frestelsen. 

Hur gör vi då för att lyckas stå emot impulsen att bryta som poppar upp i hjärnan ungefär en miljard gånger under ett ultralopp? Ett sätt är att helt enkelt ta bort möjligheten att bryta. Släng kakorna. Låt bli att sätta dig vid fikabordet. Om valet inte är tillgängligt så kan du inte heller göra det. Översatt till ultravärlden så skulle det här vara att endast springa lopp som går på en lång A-till-B-bana där det är väldigt krångligt att bryta någon annanstans än vid kontrollstationerna och sen sätta upp en benhård regel för sig själv som innebär att man helt enkelt inte får bryta vid en kontrollstation. 

Problemet är dock att man på de flesta ultralopp springer igenom fantastiskt mysiga kontrollstationer alldeles för ofta, för att inte tala om hur situationen ser ut på ett tidslopp på en kort bana där man springer runt, runt. Där finns möjligheten att bryta hela tiden. I varje sekund!

Att träna på impulskontroll = pannbensträning

Det finns många olika mentala strategier man kan ta till när man hellre vill lägga sig ner och dö än att fortsätta springa, men man får heller inte glömma bort att man också kan träna på det här i förväg. Det här kan bli riktigt intressant träning och det är något man kan syssla med till vardags. Att se frestelserna man utsätts för i vardagen som träning inför kommande ultrautmaningar kan ge positiva bieffekter. Kanske upptäcker du att du på köpet kan bli av med en dålig vana?

Har man tränat på impulskontroll i vardagen så är chansen stor att när den där jag-vill-bryta-impulsen dyker upp så känner man igen mönstret och kopplar på sin intränade pannbensstyrka. Att man i vardagen lyckats stå emot impulser och "tränat sitt pannben" gång på gång, kan också kännas stärkande och ge en välbehövlig självförtroende-boost. 

goda_saker.jpg

UPPgIFT: Träna på Impulskontroll

Du kan säkert hitta tillfällen i just din vardag som lämpar sig extra väl för att träna impulskontroll. Att identifiera dessa vardagsfrestelser är såklart givande även ur andra aspekter! Ta en stund med dagboken och fundera på vilka tillfällen du oftast faller för impulsen att göra något som du kanske egentligen bestämt dig för att låta bli. Testa sen åtminstone nr 1 och 2 av övningarna nedan! Och upprepa ofta. Att det är jobbigt är själva poängen :)
 

1. Duscha kallt

Det här är något av det mest effektiva du kan göra för att träna impulskontroll. När man duschar iskallt vill man sluta hela tiden. Och det här är något som inte blir märkbart lättare med träning — det är lika outhärdligt varje gång. 

Enklast är att testa en kall dusch i slutet av din vanliga dusch. Börja med att duscha iskallt i minst 30 sekunder men försök helst att stå kvar i 1 minut. Efterhand kan du försöka klara upp till 3 minuter. Det går bra att spola kallvatten på huvudet, bara inte för länge åt gången. 

 

2. statiska styrkeövningar

Gör jobbiga statiska övningar (där du är still med statisk belastning), som till exempel plankan eller jägarvila. När du först får impulsen att sluta, bestäm dig för att stå kvar 20 sekunder till. 

 

3. Smaka bara pyttelite

Öppna en påse med chips, godis, eller något annat gott, men smaka bara ett chips, eller en godisbit och låt resten ligga kvar. 
 

4. Periodisk fasta

Den här månadens kosttema handlar om periodisk fasta. Att då och då ägna sig åt periodisk fasta är riktigt bra träning även för impulskontroll! Särskilt om övriga familjen vill att man sitter med vid matbordet. Impulskontroll kan upplevas som svårare om man har många val framför sig. Hjärnan kanske kan hantera att man på förhand bestämt sig för att låta bli att äta lasagnen som man lagat till middag till barnen. Kommer man däremot hem till en uppdukad taco-buffé kan det vara svårare — att säga nej till alla dessa olika saker som står på bordet kan vara nästintill omöjligt.