Race Plan

Månadens ultratema i "10 månader mot 10 mil"

Själva artikeln till månadens ultratema är inte särskilt lång. Däremot kan det ta tid lite att göra uppgiften. Den här gången vill vi nämligen att du ska göra en race plan.


Behöver man en plan?

Men behöver man verkligen skriva en race plan? Hur mycket är det egentligen vettigt att förbereda sig? För det finns såklart en gräns när man istället för att känna sig redo för allt och är taggad och glad på startlinjen, istället blir nervös över att man trots rigorösa förberedelser kanske missat något... Och självklart kan man ha en rädsla över att man kanske tappar flexibiliteten och den kreativa problemlösningsförmågan om man förberett sig för mycket

Vi är alla olika. En del gillar att förbereda mycket, en del inte. Men vår erfarenhet är att det här med att förbereda sig för mycket sällan är ett problem. Det händer liksom inte. Däremot är det vanligt att man förbereder sig på fel saker, på samma sätt som man inför sin första ultra tränar på fel sätt och lägger allt fokus på hög volym löpträning istället för att se helheten. Vetskapen om att det väldigt sällan är trötta ben som gör att man bryter ett lopp kan vara svår att tro på på riktigt innan man upplevt det själv. Och för att veta vilka saker som är rätt saker när det gäller förberedelser så krävs en del erfarenhet och att man tillåter sig att göra några misstag på vägen. Men man måste börja någonstans och när man efter loppet går tillbaka till sin race plan för att se vad som gick bra och vad man kan förbättra till nästa gång, så har man ett bra grundmaterial att utgå ifrån. 

 Använder du dig av support så glöm inte att gå igenom din race plan med supporten i förväg. Annars kan det hända att supporten blir lite förvirrad och inte riktigt hänger med i vad löparen tänkt sig. Här försöker Daniel "Roxen" Roxvret och Johnny förstå vad Sussi Lorinder (som springer) har tänkt med sin plan för Personliga Rekordens Tävling 2017.

Använder du dig av support så glöm inte att gå igenom din race plan med supporten i förväg. Annars kan det hända att supporten blir lite förvirrad och inte riktigt hänger med i vad löparen tänkt sig. Här försöker Daniel "Roxen" Roxvret och Johnny förstå vad Sussi Lorinder (som springer) har tänkt med sin plan för Personliga Rekordens Tävling 2017.


Omvandla ditt varför till en race plan

Kommer du ihåg en av de allra första uppgifterna i coachingprogrammet som handlade om att hitta ditt varför? Det är dags att återknyta till den uppgiften och försöka lära känna dig själv ännu lite mer genom att se om det går att omsätta de tankar och idéer du hade då till en race plan. För grunden i en race plan behöver vara ditt varför. Annars blir tidsberäkningar, kalorischeman och listor på vad din drop-bag ska innehålla helt meningslösa.


Know yourself and you will win all battles
— Sun Tzu
guidetilldinoptimalaraceplan.jpg

UPPgIFT

Den här gången består uppgiften rent konkret av att skriva en race plan. Exakt hur den ser ut är inte det viktiga.

  1. Planera din tävling - Guide till din optimala Race Plan
    Ladda ner och läs vår guide igen och använd den för inspiration.
  2. Skriv ut guiden, ringa in, stryk under och klottra i den och plocka de bitar du tycker känns relevanta för dig.
  3. Lyssna gärna på vårt podcast-avsnitt om att göra en bra race plan (nr 051)!
  4. Sätt igång och arbeta på din race plan!

En race plan behöver många gånger ligga och mogna lite, så gå gärna tillbaka till den då och då i god tid före loppet och gör små ändringar och förbättringar. Allt det här är ett sätt att mentalt förbereda sig för den kommande utmaningen. 

LYCKA TILL! 
 

PS. Och glöm inte — det här med att springa ultra är en lek som vi håller på med för att vi tycker det är roligt! Ta det inte så allvarligt och lägg gärna in lite humoristiska inslag i din race plan, sådant som får dig att le när du tänker på det framöver.