Vill du veta mer?

All information du kan tänkas behöva om utformningen av 10 månader mot 10 mil hittar du nedan. Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss på coaching@paceonearth.se

Vårt mål är inte bara att du ska få en så bra grundträning som möjligt, utan också att du efter dessa 10 månader ska ha skaffat dig så pass mycket kunskap om de viktiga områdena inom ultra, så att du kan utvecklas vidare på egen hand. Vi ser 10 månader mot 10 mil som en kick-off på vägen mot att bli en fullfjädrad ultralöpare, oavsett om detta med att "vara en ultralöpare" för dig innebär att springa ett speciellt ultramaraton på en viss tid eller om ultra mer är en mental inställning för dig!

Nedan hittar du

  • Startdatum
  • Vem passar coachingprogrammet för?
  • Innehåll i "10 månader mot 10 mil"
    • I början av varje månad
    • I mitten av varje månad
    • Detta ingår inte
  • Hur pass individuellt är träningsschemat?
  • Villkor
  • Dina coacher
paceonearth.jpg

startdatum 2018

Coaching-programmet startar 4 gånger per år.

    • 1 februari 2018 lämpar sig för dig som vill ha hjälp med motivationen under våren eller göra ett vinterlopp, exempelvis:
      • Tjörnarparen 100 km i december
      • Personliga Rekordens Tävling i december (6-timmars, 12-timmars)
      • Sandsjöbacka Trail i januari 82 km
    • 1 juni 2018 passar för dig som vill göra ett lopp i mars-maj 2019, exempelvis:
      • Ursvik Ultra 75 km i mars/april
      • Täby Extreme Challenge (TEC) 50/100 miles i april
    • 1 augusti 2018 passar för dig som vill springa ett lopp i juni-juli 2019, exempelvis:
      • High Coast Ultra 75 km juni
      • EcoTrail 80 km i juni
    • 18 oktober 2018 passar för dig som vill springa ett lopp i augusti-oktober 2019, exempelvis:
      • Ultravasan 90 i augusti
      • Black River Run 50/100 miles i september
    Vilket "berg" vill du bestiga? Utmaningar kan se olika ut...

    Vilket "berg" vill du bestiga? Utmaningar kan se olika ut...

    Vem passar coachingprogrammet för?

    10 månader mot 10 mil lämpar sig för dig som vet att du kommer kunna träna minst 4 timmar per vecka och inte har kroniska skador som påverkar din löpning. Konceptet är individuellt anpassat och kommer vara skonsamt och givande oavsett om du idag bara springer 1 mil eller om du redan testat på ultravärlden och helt enkelt vill förbättra dig. Programmet lämpar sig också för dig som kanske tränar lite tuffare idag och har koll på träningen för att göra en bra tid på 10 km eller maraton, men inte riktigt vet hur du ska ta klivet upp till de långa ultradistanserna.

    Vill du ha hjälp mot en satsning på andra distanser, tex 100 miles (161 km)? Kontakta oss (coaching@paceonearth.se) så anpassar vi programmet så att det passar dig!

    Innehåll

    I början av VARJE MÅNAD

    I början av varje månad får du ett e-postutskick med all information du behöver för att kunna träna och vila så effektivt som möjligt under kommande 4-veckorsperiod och sakta men säkert närma dig ditt mål.

    • Länk till ditt personliga träningsschema för 4 veckor i taget
      • Nedladdningsbar och utskriftsvänlig PDF.
      • Schemat innehåller också tips på hur du justerar upplägget om du behöver flytta eller hoppa över vissa pass.
    • Månadens ultratema
      • Varje månad djupdyker vi i ett tema som är relevant för dig som ultralöpare.
      • Du får tillgång till exklusivt material som är tänkt att utmana dina förutfattade meningar.
      • Temat kan till exempel handla om återhämtning, mental träning, sömnvanor, mängdträning vs. kvalitetsträning, att dricka efter törst eller efter schema, osv. 
      • Materialet består av artiklar skrivna av Pace on Earth och inspiration till vidare information om det aktuella temat. 
    • Månadens kosttema
      • Under coaching-perioden kommer vi att fördjupa oss inom olika kostområden som är relevanta för dig som ultralöpare.
      • Du får tillgång till exklusivt material bestående av artiklar, recept och tips på smart energi för vardag, träning och tävling.
    • Månadens höjdpunkter
      • Här får du tips på aktuella händelser inom ultravärlden. Det kan till exempel vara spännande evenemang, och stora tävlingar i Sverige och internationellt. 
      • Du får också reda på vilka evenemang vi på Pace on Earth kommer att närvara vid så att du kan få en pratstund med oss i depån eller springa en bit med oss ute i spåret!
         

    I mitten av varje MÅNAD

    I mitten av varje månad får du ett lite kortare mail vars syfte är att säkerställa att ditt träningsprogram överensstämmer med dina förväntningar och din nuvarande nivå. 

    • Utvärdering och uppföljning
      • En gång i månaden utvärderar du själv din status via ett webbaserat formulär. Du svarar på frågor om hur träningen fungerar, om du känner dig tillräckligt återhämtad — och inte minst tillräckligt utmanad!  Här berättar du också hur dina tester och delmål gått. 
      • Utifrån detta tar vi sedan fram planeringen för kommande 4 veckorsperiod. 
    • Vi bjuder också på lite extra inspiration för att det ska vara lättare att hålla igång träningen!

     

    Detta Ingår inte

    • Anonyma träningsprogram med komplicerade termer, baserade på tempo och tider.
      • De träningspass vi skriver ut är anpassade efter din nuvarande situation och dina mål.
      • Nivån på träningspassen beskrivs med hjälp av ansträngningsnivå.
      • Vill du träna pulsbaserat går det bra och vi beskriver då hur du går tillväga för att räkna ut rätt pulsnivå för varje pass.
    • Kontinuerlig kontakt i form av chatt, mail eller telefonsamtal med en coach.
      • 10 månader mot 10 mil är en helt onlinebaserad tjänst och personlig feedback på din utveckling och kontinuerlig kontakt med en coach ingår inte. Är det den här typen av coaching du är ute efter så kolla istället in vår Individuella löpcoaching.
      • Du utvärderar själv din utveckling cirka en gång per 4-veckorsperiod genom att fylla i ett enkelt formulär och utifrån detta tar vi sedan fram planeringen för kommande 4 veckorsperiod. 
      • Du är naturligtvis välkommen att höra av dig till oss vid frågor på själva tjänsten!
    • "Examensprov" i form av lämplig tävling
      • Att jobba mot ett mål gör träningen så mycket roligare och därför rekommenderar vi att man hittar en lämplig tävling som passar som “examensprov” i slutet av coaching-perioden.
      • Man kan självklart välja att springa en ultradistans på egen hand, men man försvårar då avsevärt för sig själv genom att man missar det stöd man får på en tävling (vätske- och matstationer, mental stöttning av funktionärer och medtävlande, och även tillgång till medicinsk hjälp kan vara en viktig faktor).
      • Oavsett vilken nivå man startar på så är 10 månader mot 10 mil anpassad så att formtoppningen sker i slutet av coachingmånad 10. Sista månadens träningsschema innehåller nedtrappning och sista månads-mailet innehåller tävlingsspecifika tips och råd och också information om hur du anpassar sista veckorna så att schemat stämmer in med exakt din utmaning.
      • Anmälningsavgift till lämplig tävling ingår inte i 10 månader mot 10 mil.
    paceonearth.jpg

    Hur pass individuellt är träningsschemat?

    • När du anmäler dig fyller du också i ett antal uppgifter om dig själv och din nuvarande situation. När coachingen startat kommer du också att få svara på fördjupande frågor. Med hjälp av dina svar tar vi fram ett träningsschema som passar din bakgrund och dina mål. Naturligtvis skiljer sig både träningsmängd och intensitet på träningspassen för den som har ett högt satt tidsmål jämfört med den som tränar för att genomföra. 
    • Skulle vi här se några hinder för att du ska få ut mesta möjliga av 10 månader mot 10 mil hör vi av oss och diskuterar tillsammans fram en alternativ lösning.

    VILLKOR

    Coaching-programmet 10 månader mot 10 mil är en onlinebaserad prenumerationstjänst, priset är 449 kr/månad. Programmet löper över 10 månader och upphör därefter automatiskt. Skulle du behöva du avbryta i förtid är uppsägningstiden 3 månader. Betalningen sker i förskott för varje månad genom att 449 kr dras från angivet betalkort. Första dragningen sker vid datumet för coaching-programmets start. Innehållet i coaching-programmet skickas ut till deltagarna via e-postutskick som sker två gånger per månad.


    Dina coacher

    IMG_9602.JPG

    Tillsammans har vi, Johnny Hällneby och Ellen Westfelt, mångårig erfarenhet av coaching för ultralöpning. 

    Vi är utbildade löpcoacher och har erfarenhet från mental träning, coaching och kompetensutveckling inom flera olika områden. Själva springer vi allt ifrån 5 km till 100 miles, tuffa bergslopp, 24-timmars, 48-timmars och 6-dagars.

    Mer info om oss hittar du här.