Testimonials/referenser

Så här tycker några av våra tidigare deltagare som har slutfört sin coachingperiod i 10 månader mot 10 mil.

Line Kolbe

Line Kolbe på TEC 100 2019

Line Kolbe på TEC 100 2019

Genomförde du någon stor utmaning i slutet av coachingperioden och hur gick det?
Ja. TEC 100 miles. Det kunde inte gått bättre! Jag är så stolt och lycklig. Inga skador, inga blåsor, inga skavsår, inga missfärgade tånaglar, inget krångel med magen. Mest vällyckade första 100 miles någonsin.

Vad tycker du om coachingprogrammet som helhet?
Fantastiskt bra!

Hur upplever du att coachingprogrammet hjälpt dig i din utveckling?
Jag har gått från att ha tränat upp mig själv till 50K distansen till att genomföra 100 miles! Hur grymt är inte det? Jag har lärt mig hur viktiga de dagliga övningarna är, jag har lärt mig vikten av dubbla pass i stället för ett långt, och även jobbat mycket med mentala aspekter som har gjort att jag har utvecklats.

Vad tycker du om de olika månadernas ultrateman? Har de känts relevanta för din utmaning?
De har varit mycket givande. Jag jobbade mycket med dessa och under TEC 100 miles använde jag mig mycket av de mentala aspekter jag lärde mig under coachingperioden. Även de andra temana har hjälpt mig under månaderna. Jättebra!

Vad tycker du om de olika månadernas kostteman? Har de känts relevanta?
Bra. Och ja, de har känts relevanta. Jag har ändrat smågrejer i kosten som har hjälpt mig och jag har lärt mig mycket. Vissa teman testade jag aldrig, tex smoothies, men jag har ju kvar artiklarna och kan gå tillbaka och läsa på igen.

Finns det något du skulle vilja haft mer eller mindre av?
Ev. mer självanalys av rörlighet och rekommendationer av workshops och kurser utanför programmet. Inget jag önskar mindre av :)

Skulle du rekommendera coachingprogrammet till en vän och i så fall varför?
Ja verkligen. Ni kan det här. Ni bryr er om en jättemycket.

Är det något annat du vill berätta för oss?
Podcasten och bloggen är jättelärorika och har också lärt mig mycket. Jag är så tacksam för allt ni gör!

/Line Kolbe

Följ gärna Line Kolbe på Instagram som @line_kolbe


Viktor Björklund

Viktor Björklund på TEC 50 2019

Viktor Björklund på TEC 50 2019

Genomförde du någon stor utmaning i slutet av coachingperioden och hur gick det?
Jag sprang TEC 50 som en del i upplägget inför HCU, som är min examenstävling. Det gick över förväntan! Jag är otroligt nöjd över hur väl jag genomförde min raceplan, utarbetad enligt er mall. Mitt mål var 12 timmar men jag tog mig runt på strax över 10 timmar, helt slut men ändå med krafter kvar för en rejäl spurt. Att jag orkade med det tror jag nyckelpassen med tredelad progression bidrog till. Återhämtningen gick snabbt. Inga krämpor förutom en blåsa och en blånagel. Jag körde på enligt träningsschemat utan några särskilda justeringar veckan efter.

Vad tycker du om coachingprogrammet som helhet?
Mycket bra! Det är genomtänkt, har en tydlig filosofi och tar hänsyn till hela kroppen - och knoppen.

Hur upplever du att coachingprogrammet hjälpt dig i din utveckling?
Det har hjälpt mig på alla sätt att bli en ultralöpare. Jag är mer uthållig, starkare, har bättre tilltro till mina förmågor.

Vad tycker du om de olika månadernas ultrateman? Har de känts relevanta för din utmaning?
Vissa mer än andra. Jag har tagit särskilt fasta på råden om energi-/näringsintag under loppen eftersom jag har rätt stora problem med det. Självklart har också era tankar och tips om hur man ska tänka inför ett lopp med raceplan etc varit ovärderliga för en novis som jag. Jag har testat dem och sett att de funkar.

Vad tycker du om de olika månadernas kostteman? Har de känts relevanta?
Det har jag tyvärr inte varit så bra på att följa. Jag äter helst vegetariskt, med något inslag av fisk och skaldjur, vilket ju är hyfsat nyttigt. Men jag vet att jag kan göra mycket mer på det området.

Finns det något du skulle vilja haft mer eller mindre av?
Ibland har jag längtat efter fler riktigt långa pass, men jag antar att det varit bra för mig med min skadebakgrund att hålla mig till det upplägg ni presenterat. Något jag skulle önska att ni gjorde är att skriva in de olika träningsperioderna i ett slags övergripande schema som man får redan i början av programmet. Det skulle ge en bättre överblick över vad som väntar och göra det enklare att planera inför eventuella resor eller annat som kan utgöra hinder för träningen.

Skulle du rekommendera coachingprogrammet till en vän och i så fall varför?
Helt klart! Nu är jag ju en ultralöpare!!

Är det något annat du vill berätta för oss?
Jag tycker det ni gör, ert engagemang och er kärlek till denna sport är fantastiskt! Keep on going (but mostly RUN)!


/Viktor Björklund


Louise Olow

Louise Olow på en topp i Norge inför Stranda Trail Fjord Race

Louise Olow på en topp i Norge inför Stranda Trail Fjord Race

Genomförde du någon stor utmaning i slutet av coachingperioden och hur gick det?
I januari ska jag springa Sandsjöbacka Trail 85K så det blir min stora utmaning. Men i november sprang jag Kullamannen 44K och märkte hur enormt mycket jag utvecklats under resan. Det gick över förväntan och kändes riktigt bra.

Vad tycker du om coachingprogrammet som helhet?
Jag älskar det! Jag tror att min utveckling detta året helt och hållet har med programmet att göra. Visst hade jag utvecklats av egen styrka men med hjälpen och återkopplingen har jag vetat vad jag ska göra, vad jag ska fokusera på samt hålla mig till en plan.

Hur upplever du att coachingprogrammet hjälpt dig i din utveckling?
Ja, jag har utvecklats. Vid start var 23K (Sandsjöbacka Trail) det längsta jag någonsin sprungit och det var tufft. Nu springer jag samma runda som ett vanligt långpass och utan att gå konstigt i trappor dagen efter. I somras sprang jag mitt första ultra (Bocksten Trail 46K). Ont hade jag men jag klarade det. I november sprang jag mitt andra (Kullamannen 44K) och kände hur mycket starkare kroppen blivit och hur mycket fortare återhämtningen gick. Har även provat på ett fjällmaraton (Stranda) och sett hur pannbenet verkligen har fungerat. Detta med hjälp av alla era mentala övningar men också övriga förberedelser.

Vad tycker du om de olika månadernas ultrateman? Har de känts relevanta för din utmaning?
Mycket relevant, speciellt då sömn är något jag har riktigt problem med (beroende av min mobiltelefon sent på natten samt 2 små barn).

Vad tycker du om de olika månadernas kostteman? Har de känts relevanta?
Relevanta men kanske den del jag minst fokuserat på. Tagit till mig en massa om näring under loppen men har haft en hyfsat bra kosthållning innan så denna har jag redan haft lite koll på.

Finns det något du skulle vilja haft mer eller mindre av?
Inte som jag kan komma på nu.

Skulle du rekommendera coachingprogrammet till en vän och i så fall varför?
Jepp! För jag ser min utveckling. Min man och mina vänner ser min utveckling. Och även om jag hade klarat det på egen hand hade det tagit mycket längre tid och inte alls varit lika roligt och inspirerande.

Är det något annat du vill berätta för oss?
Jag vill bara säga att jag verkligen uppskattat programmet. Känns supertomt nu när det ska sluta men jag har ju anmält mig till Ultrarunning Academy (tack för att ni kör detta) :-D. Ni är superinspirerande så fortsätt med detta. Och grymt bra podd, tack!

/Louise Olow


Anders Götmark

Genomförde du någon stor utmaning i slutet av coachingperioden och hur gick det?
Ultravasan 90. Gick ok men underskattade banan lite och gick ut för snabbt. Jag hade ett tidsmål som jag missade med en timme men är ändå rätt nöjd och det gav massor av erfarenhet till nästa utmaning.

Vad tycker du om coachingprogrammet som helhet?
Helt unikt och fantastiskt bra, kort och gott. Det har haft en lagom utmaning och gett mer information om ultra än jag vågat hoppas.

Hur upplever du att coachingprogrammet hjälpt dig i din utveckling?
Det är framförallt informationen och vetskapen om hur man ska träna inför ultra som hjälpt mig. Jag tycker alla teman och även temapassen varit en stor inspiration. De frågor jag kunnat ställa till personliga återkopplingen och även via mail har varit ovärderliga.

Vad tycker du om de olika månadernas ultrateman? Har de känts relevanta för din utmaning?
Ja mycket relevanta! Jag har läst allt flera gånger och återkommit dit. Sådan här bra information finns inte om ultra på andra ställen!

Vad tycker du om de olika månadernas kostteman? Har de känts relevanta?
Ja, de har också varit relevanta, inspirerande och roliga. Mycket har fastnat!

Finns det något du skulle vilja haft mer eller mindre av?
Mindre alternativträning trots att jag förstår och respekterar ert holistiska tänk. Jag tycker meditation är intressant för ultra så lite mer om det hade jag personligen kunnat tänka mig.

Skulle du rekommendera coachingprogrammet till en vän och i så fall varför?
Absolut! Jag skulle rekommendera programmet av den anledningen att det är svårt att få den här kunskapen om ultra på egen hand och framförallt att ni ger personlig återkoppling på saker som man inte kan få svar på, på annat sätt.

Är det något annat du vill berätta för oss?
Det är stort tack vare bollningen med er, era teman och förståelse för vad ni anser är ultraträning som gjort att jag vågat anta de utmaningar jag gjort i år. Även den fantastiska podden är ett komplement till det. Jag har bara joggat kontinuerligt i två år nu i augusti och har både mer vetskap och erfarenhet av ultra än jag vågat drömma om för bara ett och ett halvt år sedan. Nästa utmaning är 100miles!

/Anders Götmark


Caroline Svedberg

Caroline Svedberg efter Ultravasan 90

Caroline Svedberg efter Ultravasan 90

Genomförde du någon stor utmaning i slutet av coachingperioden och hur gick det
Ultravasan 90 km och det gick fantastiskt bra. Känns nästan lite overkligt att genomförandet av loppet kändes så lätt, jag var så förberedd, både kroppsligt och själsligt.

Vad tycker du om coachingprogrammet som helhet?
Jag är mycket nöjd även om jag utnyttjade vissa delar mer än andra.

Hur upplever du att coachingprogrammet hjälpt dig i din utveckling?
För det första har jag blivit muskelstarkare, främst i början av perioden då det märktes som mest. Jag har även blivit mer målmedveten och följer mina planer på ett bättre sätt. Jag går oftare nu utanför min comfortzon även att jag vill ännu längre ut

Vad tycker du om de olika månadernas ultrateman? Har de känts relevanta för din utmaning?
Raceplanen var viktig för mig.

Vad tycker du om de olika månadernas kostteman? Har de känts relevanta?
Absolut, jag har fått många nya tips och recept som jag kikat lite extra på, jag är dålig på att stoppa i mig under långpass men har hittat några grejer som funkar bra.

Finns det något du skulle vilja haft mer eller mindre av?
Jag är mer än nöjd med programmet, så nej.

Skulle du rekommendera coachingprogrammet till en vän och i så fall varför?
Absolut, därför att det handlar om så mycket mer än bara löpning!

/Caroline Svedberg


Malin Haglycke

Genomförde du någon stor utmaning i slutet av coachingperioden och hur gick det?
Jag planerar springa Full moon race, som kombineras med GAX 20/7. Fick inte ihop livet med annat mer ”tidsriktigtlopp”

Malin Haglycke på Personliga Rekordens Tävling 6-timmars 2018

Malin Haglycke på Personliga Rekordens Tävling 6-timmars 2018

Vad tycker du om coachingprogrammet som helhet?
Jag tycker det var bra med periodisering både månadsvis och veckovis. Jag gillar helhetstänket där även kost, mental träning och återhämtning är viktiga moment.

Hur upplever du att coachingprogrammet hjälpt dig i din utveckling?
Jag har fått bättre helhetstänk och mindre fokus på farthets som jag tidigare var helt ”låst i”. Sen behöver jag nog fortfarande jobba på fartmoment. Det var kanske inte syftet, men jag mår generellt mycket bättre och har börjat lära mig att värdera olika handlingar innan jag gör konkreta val, (problemlösning). Jag har tränat hårt under flera år, men nu känns det som att jag lyssnar på kroppen. Jag har tex infört moment rörlighet, balans och styrka. Begrepp som inte ingick i min värld tidigare.

Vad tycker du om de olika månadernas ultrateman/kostteman? Har de känts relevanta för din utmaning?
Jag tycker absolut att de är relevanta. De får en att tänka efter hur olika moment fungerar för mig/skapar helhetstänket. Jag har verkligen testat/tagit till mig infon. Tex är grön smoothie min nya favorit till vardagsfrukost, syrade grönsaker har bosatt sig i min kyl och jag känner att jag nog blivit proffs på problemlösning!!

Finns det något du skulle vilja haft mer eller mindre av?
Svårt att säga, jag tycker det har varit en bra balans.

Skulle du rekommendera coachingprogrammet till en vän och i så fall varför?
Ja! Bra struktur, man kan ju anpassa schemat utifrån sig själv med de månadsvisa uppföljningarna. Roligt att man uppmuntras att delta i extra aktiviteter som tex Ultra Interval Challenge, octoberplank osv. Men även de olika temana som kompletterar de olika schemana.

Är det något annat du vill berätta för oss?
Jag ser fram emot fortsättningen med Ultrarunning Academy.

/Malin Haglycke


Henrik Johansson

henrik_johansson.jpg

Genomförde du någon stor utmaning i slutet av coachingperioden och hur gick det
Nej. Tanken var att jag skulle köra Sandsjöbacka.. men skadade mig tyvärr på jobbet så nu blir det rehab istället.

Vad tycker du om coachingprogrammet som helhet?
Det har varit bra, jag har inget att klaga på.

Hur upplever du att coachingprogrammet hjälpt dig i din utveckling?
Programmet har hjälpt mig otroligt mycket! Har gått från 1 till 200 på dessa 10 månader.

Vad tycker du om de olika månadernas ultrateman/kostteman? Har de känts relevanta för din utmaning?
Ja det tycker jag.. tipsen om mat och energi är favoriterna.

Finns det något du skulle vilja haft mer eller mindre av?
Nej, tycker det har varit lagom med en jämn röd tråd rakt igen om.

Skulle du rekommendera coachingprogrammet till en vän och i så fall varför?
Ja. Det är ett riktigt bra program med så mycket annat än bara löpning, till exempel kost, styrketräning, löpövningar.. m.m.. Det funkar för alla.

/Henrik Johansson



I helgen sprang jag Göteborgsvarvet och satte pb på 5, 10 och 21,1 km, utan att ha sprungit ett enda fartpass! Den lågintensiva löpningen fungerar!
— Rasmus Olsims
“Jag känner mig uthålligare både mentalt och fysiskt och i söndags sprang jag min snabbaste mara någonsin (3:49)! Har följt schemat till punkt och pricka och är så nöjd med programmet!”
— Vendela Vinterbäck
Jag kan hålla nästan samma tempo som förra sommaren fast nu med lågpuls och förra sommaren låg jag i maxpuls! Tack för att ni får mig att känna att mina mål är möjliga!
— Madelene Jansson
Jag inte är rädd för långa distanser längre. Tanken på att springa 88km i november blir jag mer taggad av nu än rädd. Har helt enkelt fått bättre löpar-självförtroende.
— Peter Reimer
Jag har fått en stadigare grund av träning och ser fram emot varje träningspass. Att jag kan springa över 2 mil på en dag och ändå känner att jag orkar springa lite till är en helt otroligt härlig känsla att ha fått! Tack för ett toppenbra och inspirerande program!
— Linda Hallberg
Gjorde precis Göteborgsvarvet och förbättrade mig från förra året med 18 min och det är enbart på grund av det här träningsprogrammet. Höll ett fint 6.30 tempo nästan hela varvet och kände mig stark! Nu har jag fått bevis på att bara efter några få månader klarar man otroligt mycket mer än vad man tror och kunde tidigare. Tänk då hur det blir sista månaden! Stort tack för erat program!
— Christoffer Svensson
Känner mig trygg med att träningsschemat funkar! Jag uppskattar uppskattar verkligen hela upplägget och det gör enormt stor nytta för mig.
— Linda Aulin
Tusen tack för ett grymt inspirerande upplägg med bra, genomtänkta övningar och teman!
— Petra Åhl
Är jättenöjd med programmet!
— Anette Lundberg
Även om jag knappt är halvvägs i coachingprogrammet så upplever jag att jag utvecklats betydligt mer än förväntat.
— Johan Johansson
Det här är det absolut det bästa program jag följt, någonsin. Så fort som jag sprang 5 km igår, så fort har jag inte sprungit på över 2 år. Känner mig stark, sällan stel och öm. Det känns lite för bra för att vara sant.
— Lotta Andersson
Tema och löpövningar är kanon tycker jag! Längtar efter varje ny övning mellan de olika temana, känns väldigt spännande!
— Robin Stenberg
Trots att jag mest kör lågpulspass och korta runstreakpass så lyckades jag med sub 2 h på Göteborgsvarvet. Och det var inte ens jobbigt. Har aldrig någonsin upplevt detta på varvet tidigare och var knappt påverkad alls dagen efter.
— Monica Johansson
De mentala uppgifterna i programmet har gett mig massor av nya insikter och har utvecklat mina tankemönster
— Gunilla Kidmark
Jäkligt bra träningsintruktioner och det är verkligen inte bara ett modifierat marathonträningsprogram. Jag tar till mig av allt!
— Jonas Olsson
Träningen känns stabil och jag är sååå glad att jag numera är helt smärtfri när jag springer
— Gisela Bergh
Än en gång så vill jag påpeka hur bra jag tycker att programmet är och att jag har verkligen utvecklats som löpare tack vare er!
— Susanne Nyman
Känner ett lugn i min löpning som jag inte gjort tidigare. Så nöjd med programmet!
— Eva Berg
Tack för superbra program. Jättebra tänk rakt igenom. Holistiskt! Jag är så tacksam och glad för att jag hoppade på programmet. Det ger mig väldigt mycket rutin och struktur som jag inte lyckats få till själv.
— Magdalena Stagreus
Blir väldigt pepp av programmet och känner att jag utvecklas åt rätt håll :-)
— Louise Olow
Jag känner mig mycket starkare och mer medveten om min kropp. Tack för att ni hjälpt mig att öppna upp mitt mindset och vara snäll mot mig själv.
— Clara Hyltbäck
Proffsigt upplägg av proffsiga coacher! I love it!
— Marcus Esping
En av de förbättringar jag är mest nöjd med under den här perioden är att jag har börjat laga bra mat och lyckats hålla det över tid!
— Louise Kjellson
Jag har blivit starkare inte bara fysiskt men även mentalt - tex hur jag hanterar svårigheter och mentalt inser att det kan finnas andra “vägar”.
— Malin Haglycke
Kan varmt rekommendera detta upplägg! Man får ett komplett upplägg för både löpträning och kompletterande övningar/träning. Helt enkelt grymma förutsättningar att klara sina mål!
— Mattias Lindqvist
Är spänd på vad som kommer härnäst i programmet. Läser bara aktuell vecka och vänder inte blad förrän söndagen är avklarad.
— Dan Åberg
Tidigare trodde jag att Ultravasan skulle vara det längsta jag någonsin kommer springa. Nu ser jag annorlunda på det och drömmer om längre distanser och det är helt klart er förtjänst.
— Monica Johansson
Jag älskar schemat och alltihop. Att det är så tydligt vad varje pass syftar till. Variationen. Att det är en helhet med kost, styrka, det mentala. Det som är svårast för mig är meditation.
— Emmy Karnerud
Jag känner mig riktigt motiverad tack vare er!
— Michael Sandqvist
Tack för superbra träningsprogram. Jag är glatt överraskad av den mentala biten som ni har med. Att den får så pass stor del. Jag kommer ha nytta av det även utanför löpningen, på jobbet t ex. Dags att sluta stressa!
— Erika Nilsson
Jag är helnöjd med programmet, utmaningen och upplägget! Keep up the good work :)
— Anders Götmark