UTCS2016 — löparresa deluxe

Att arrangera löparresor är för oss något alldeles speciellt. Att få dela med oss av våra favoritstigar, att tillsammans få upptäcka nya fantastiska turer med hjälp av inhemska guider — att helt enkelt få njuta av äventyret ihop — det är vad våra Ultra Trail Camps handlar om. Att vår passion för att röra sig länge ute i naturen färgar av sig på våra grupper märks tydligt. När vi har roligt, lyckas inspirera och dela med oss av våra erfarenheter, då mår vi som bäst! Att skapa helt unika löparupplevelser — med mycket personlighet och kärlek, och där både högt och lågt får plats är något vi verkligen brinner för. Men det är ni deltagare som skapar magin!

7-14 maj var det alltså dags för vårt tredje Ultra Trail Camp Spain (UTCS2016). Den här gången hade vi ändrat aningens på konceptet jämfört med tidigare år — 7 dagar istället för 5 och på alla längre pass hade vi minst 3 men oftast 4 fartgrupper, vilket gjorde att alla kunde få en riktig utmaning på sin egen nivå. Både svenska och spanska guider i alla grupper gav extra trygghet. Här behövde ingen vara rädd för att sinka gruppen, kände man sig trött i benen en dag var det bara att vänta in gruppen bakom.

Annorlunda mot tidigare år var också vädret! Den här tiden på året är det i princip 99,9% chans till sol, men just denna vecka skedde undantaget och vi hade ett antal molniga dagar — dock med perfekt löptemperatur och skönt för oss ledare som inte behövde oroa oss lika mycket över att någon deltagare skulle bli uttorkad eller få solsting.

Lägret arrangerades i samarbete med Inov-8. Övriga sponsorer som bland annat bidrog till att skapa en riktigt välfylld goodie-bag till våra deltagare var Craft, ClifBar, Ultimate Direction, X-kross, MyRunning och Injinji. TACK <3

Blir du sugen på att hänga med nästa gång så kolla in vårt höstläger som går till Montserrat i Katalonien i nordöstra Spanien

La Granadella Beach

Första dagen sprang vi en lång härlig runda ner till La Granadella Beach. Trots molnig himmel så var det så vackert! På eftermiddagen körde vi teknikpass för traillöpning och så innehöll dagen såklart yoga och en föreläsning!

Vår spanska guide Nicole berättade om vilken väg vi skulle springa.

Allas vår Roxen vilar några sekunder och njuter av utsikten.

Marie och Carina

Skön avslappnande yoga vid poolen.

Pedreguer

Dag två gav vi oss iväg till Pedreguer och fick njuta av ett ultralångt pass som sträckte sig över hela dagen. Härligt löpbara stigar och otroliga vyer genom ett böljande bergslandskap. Ett par timmars löpning innan lunch och på eftermiddagen kunde man välja att springa antingen 16 km med en hel del ytterligare höjdmeter eller 6 km lite plattare hem (som dock visade sig bli 9 km, men vi hade ju hela dagen på oss, så vad gjorde det?).

Tina och Ulrika tar fram kamerorna — igen!

Nästan alla pass innehöll en del scrambling.

Inov-8 var visst en populär sko på lägret ;)

Vi lunchade i en liten stad och efter lunch tittade äntligen solen fram!

Ingalill, Ulrika och en av våra spanska guider

Väl tillbaka på vår lilla resort blev vi bjudna på en av Nancys härliga smoothies! Perfekt för att orka duscha och vila lite innan middagen.

REKREATIONS-LÖPNING

Tredje dagen behövde vi lite återhämtning men hann ändå med ett löpteknikpass och en tur förbi ett gammalt spetälskesjukhus. Och så passade vi på att äta massor av god mat såklart!

Jenny

Att ha en egen kock som lagar maten blir så oslagbart bra! Vi älskar din mat Nancy <3

Bernia Ridge

Äntligen var det dags för en av lägrets absoluta höjdpunkter. Riktigt häftig och bitvis mycket brant och teknisk löpning och scrambling. Vi följde en del av skyrace La Perimetrals bansträckning på berget Bernia och magiskt vackert var bara förnamnet...

Vi ska upp till formen av ett W däruppe på kammen!

Vi sprang tillsammans den första biten upp till W-formationen, kröp igenom en grotta i berget och kom ut på andra sidan! Nu var det dags att dela upp oss i mindre grupper och på allvar börja dagens äventyr.

Få kan konsten att se lika ultratuffa ut som Henning ;)

Så hänförande vackert!

Gösta och Ingemar klättrar uppför Bernia Ridge

Ellen och Carina njuter av utsikten

Man blir lätt beroende av de här vyerna <3

Soluppgång på Montgo

Här var det egentligen tänkt att vi skulle haft en återhämtningsdag. På schemat stod yoga, stadsvandring i Denia, shopping, bad, löpning längs stranden och lite härliga intervaller för den som kände sig superpigg i benen. Men ett ganska stort gäng (12 stycken) nöjde sig inte med det utan gick upp i ottan för att se soluppgången från hemmaberget Montgo. För att hinna i tid startade vi hemifrån vid 05:00 och vi hann precis upp på toppen innan solens första strålar letade sig igenom molnen! Tack Roxen för att du fick med så många upp på berget!

Mia njuter av utsikten på väg upp. Ganska kallt och blåsigt så tidigt på morgonen, men den här upplevelsen glömmer man inte!

The Montgo Challenge

Så var det då dags att ge oss iväg på ytterligare en ultralång dag tillsammans, den här gången på vårt hemmaberg Montgo. Vi tog oss till fots runt och över berget Montgo, sprang längs kammen och fortsatte ner till en liten restaurang där vi åt lunch. Efter lunch sprang vi förbi fyren Cap de Sant Antonio och de två snabbare grupperna besökte även grottan Cova Tallada och tog ett dopp inne i grottan!

Packa, packa... Nu börjar vi bli lite vana med vad vi behöver ha med oss på en ultralång dag! Carina och Jenny i nya Adventure Vesta, respektive Ultra Vesta från Ultimate Direction

Åter igen lite molnigt, men skönt att det inte var varmare!

Mikael skuttar fram på stigarna och verkar inte känna av att han sprungit en massa timmar varje dag.

Längs kammen på Montgo. Magi!

En av våra fyra fartgrupper firar att de nått högsta toppen på Montgo!

Ska vi ta den långa eller korta vägen hem?

Anja vilar lite medan hon tänker över beslutet... Springa långt eller kort (eller inte alls!) nu när man är så trött (och mätt!) efter en hel dags löpning?

Väl hemma igen var det dags för avslutningsmiddag. Och vilken middag sen! Vi är nog fortfarande proppmätta :)

Många satt uppe till långt inpå småtimmarna. Det var ju trots allt sista kvällen!

TACK!

Vi är så oändligt tacksamma för den här veckan tillsammans med er! Bättre än så här blir det inte och hoppas vi får springa i många vackra berg tillsammans igen <3

/Johnny, Ellen, Ingemar och Tua

Johnny och Ellen och hemmaberget Montgo i bakgrunden!

PS. Glöm inte att kolla in inbjudan till höstens läger i Montserrat!

Och har du fortfarande inte fått nog så finns en liten film från lägret på vår Facebook-sida, eller så kan du njuta av Ola Hellströms 14 minuter långa film nedan :)