#119 - Smart energi för ultralöpning

Att man hamnar på ett energiunderskott när man springer ett långt ultralopp är nästan givet. Men behöver man verkligen tillföra samma mängd kalorier som man gör av med? Din energinivå påverkar inte bara prestationen utan framför allt motivationen och humöret, och din förmåga att reglera kroppstemperaturen. Kramp, smärta och sömnighet kan också upplevas som mycket värre om man är låg på energi.

Men vad ska man då stoppa i sig — sportdryck och gels eller riktig mat? Vi pratar om vår filosofi och erfarenhet kring hemlagat, färdigmat och konstgjort. Det som verkar bra i teorin kanske inte alltid håller i praktiken.

I det här avsnittet går vi igenom våra smartaste tips för hur du håller energin på topp på längre ultror. Du får också många bra tips på tävlingsenergi, både för lopp där du har möjlighet att ha med dig hemgjord mat, men också för de tävlingar där du måste bära med dig all din energi själv.

Det är smart att portionsförpacka exempelvis nötter och dadlar i små zip-påsar (finns tex. på Kjell & Company).

Det är smart att portionsförpacka exempelvis nötter och dadlar i små zip-påsar (finns tex. på Kjell & Company).

LÄNKAR

Beställ gärna Huma Gels, Earth Bites och Maurten Gels och Sportdryck i vår shop!
Praktiskt när man inte har möjlighet att ta med sig hemgjord energi.

Vårt podcastavsnitt #034 - Energiplan under ultralopp.

Intervjun med Mikael Mattson som forskar på ultralöpare (avsnitt #026).

Feed Zone Portables - boken där du hittar många bra tips på egentillverkad energi för ultralopp.

Frukt är ändå guds gåva till ultralöparen!  Och vill du bli lika snygg som supporten så finns  den fina blå hoodien  att köpa i vår shop!

Frukt är ändå guds gåva till ultralöparen!
Och vill du bli lika snygg som supporten så finns den fina blå hoodien att köpa i vår shop!