Magiska Montserrat

Vissa upplevelser tar tid att smälta. Vårt Ultra Trail Camp Montserrat (UTCM2017) 24-29 oktober 2017 innhöll så många magiska ögonblick att det är svårt att välja vilka man ska dela med sig av. Hisnande vyer, trötta muskler, inspirerande samtal om livet och löpning, nyfunna vänner, eufori och en och annan tår. Och såklart massor av god mat! Vädret var ovanligt varmt för årstiden och solen lyste på oss nästan hela tiden. Vi har aldrig haft så mycket pool-häng på det här lägret som i år, och även om vattnet var iskallt så var det många som tog sig ett dopp efter de långa löpturerna.

Det här var tredje gången vi arrangerade vårt Ultra Trail Camp Montserrat tillsammans med Amanda Mannervik från Trails of Passage.

TACK alla fantastiska deltagare för att ni gjorde den här resan till en så speciell upplevelse! Stort tack också till lägrets sponsorer Inov-8, Injinji, X-KrossPicky bars, RAD RollerMagnesiumSpray, Aclima och Compex!

Första dagen: långlöpning i Montserrat

Vi började med skön morgonyoga innan frukost. Visst var det några som var lite trötta efter välkomstmiddagen kvällen före, men alla var taggade att ge sig ut på första dagen i bergen!

Löpturen gick runt Montserrat-massivet och inkluderade även en topptur upp på Montserrats högsta topp Miranda de Sant Jeroni 1236 möh. Deltagarna var klart möra efter den här långturen som tog kring 8,5 timmar, men alla var lyckliga över att ha klarat av dagen! Många höjdmeter och många timmars stiglöpning senare fick vi välbehövlig middag lagad hemma på Cal Visó av vår egen kock Paula, och Ellen höll en inspirerande föreläsning om sin upplevelse av 100-milesloppet Ehunmilak och vi presenterade också vår nya tävlingsresa till Ehunmilak sommaren 2018 (som tur är har loppet flera olika distanser, så de flesta kan hänga med!).

Andra dagen: långpass i Pedraforca (Pyrenéerna) och inspirationsföreläsning med Núria Picas

Det här var en dag som vi som ledare verkligen hade sett fram emot. Att få springa med världsstjärnan Núria Picas är en fantastisk upplevelse, men lite extra speciell i år! Núria fick äntligen allt att stämma på UTMB några veckor tidigare och vann, och det här skulle bli väldigt intressant att få höra mer om! Dessutom skulle Núria guida oss upp på ett nytt berg där vi inte varit förut — Pedraforca!

Den här dagen var tänkt lite mer åt hållet "vilodag" och trots att vi inte var ute lika många timmar som dagen innan så blev det ett klart ansträngande pass på ca 10 km och drygt 1000 höjdmeter. Pedraforca var verkligen otroligt vackert och här fick vi känna på scrambling på hög nivå! En del av deltagarna behövde lite extra övertalning för att våga, men det var fint väder och utsikten var minst sagt hänförande och när allt kom omkring så klarade ALLA deltagarna av turen (även de som var mest höjdrädda...)!

När vi kom ner igen åt vi lunch tillsammans på en restaurang med utsikt över bergstoppen som vi precis varit uppe på, och sen höll Núria en föreläsning om sin resa fram till att vinna UTMB 2017. Núria är inte bara en fantastisk löpare utan också en så varm och kärleksfull människa som bjuder på sig själv och inte bara berättar om sina framgångar utan också om sina rädslor och motgångar. Tror inte att någon i publiken lyckades hålla sig från att bli tårögd där på slutet!

Dag tre: äventyrslöpning med scrambling och Via ferrata i montserrat

För att hinna med dagens fullspäckade schema startade vi tidigt. Det var mörkt och vi fick utnyttja pannlampans sken för att se något under den första timmen! Ljuset kom snabbt och soluppgången på Montserrat var magnifik! Den här turen är så fantastiskt vacker så vi var mer eller mindre tvungna att göra allehanda yogapositioner på topparna.

Efter lunch hade ungefär halva gänget valt att testa på Via Ferrata, en slags blandning mellan klätter- och vandringsled i brant terräng, där man använder sig av dragna vajrar, konstgjorda steg, grepp och stegar. Det här var en klart populär aktivitet som vi kommer att ha kvar till nästa års läger och när "klättrarna" kom hem var de utsvultna och euforiska!

På kvällen hade vi möjlighet att testa Compex på trötta löparmuskler och Amanda en föreläsning om "Löparäventyr och äventyrsliv” och ställde flera frågor som satte igång tankeverksamheten ordentligt.

Fjärde dagen: ultralång dag

Vi startade åter igen dagen med morgonyoga och visst kändes det lite pirrigt att packa väskan inför en dag som skulle visa sig innehålla drygt 50 km löpning!

Den här turen var helt perfekt, nästan uteslutande stig (lite grusväg) och inte alltför många höjdmeter (blev sammanlagt ca 1500 höjdmeter på hela sträckan). Turen utgick från vårt hus och stigarna gick genom ett böljande och vackert landskap. Vädret var mulet på morgonen, vilket var välkommet eftersom vi skulle vara ute i många timmar. Framåt lunchtid sprack det upp och blev soligt och vackert! Eftersom vår "bansträckning" inte innehåll så många tillfällen att fylla på med mat och vatten så hade vi ordnat med en bil som körde ut till strategiska punkter (vid ca 20 och ca 30 km) och där man då kunde fylla på med vätska och energi.

På kvällen hade vi ultrahärligt pool-häng och Johnny höll en föreläsning om "Ultra mindset". Vissa av deltagarna satt uppe länge och pratade efter avslutningsmiddagen, men Ellen fick ändå med sig ett antal på en tidig morgonjogg morgonen efter innan det var dags att packa ihop och resa till flygplatsen!

TACK FÖR ATT VI FICK DELA DEN HÄR UPPLEVELSEN MED ER!

Ellen och Johnny

PS. Vill du också resa med oss? Kolla in våra resor och anmäl gärna intresse så kontaktar vi dig när det är dags för nästa resa!